BAŞVURU FORMU   English ENGLISH
Kamu Denetçiliği Kurumu Hak Arama Kurumudur
  • kurum
   Turkey ENGLISH
  • Anasayfa
  • Hakkımızda
    • Mehmet AKARCA Kamu Başdenetçisi
    • Kamu Denetçileri
    • Genel Sekreter
    • Misyonumuz
    • Vizyonumuz
    • Teşkilat Şeması
    • Etik Komisyonu
      • Komisyon Üyeleri ve Mevzuatı
      • Görevler
      • Etik İlkeler
      • Etik Sözleşmesi
      • Etik Kültürü
  • Mevzuat
    • Anayasa
    • Kanun
    • Yönetmelik
    • Uluslararası Mevzuat
  • Kararlarımız
  • FAALİYETLERİMİZ
    • Haberler
    • Basında KDK
      • Yazılı Basın
      • Internet Haberleri
      • TV Haberleri
  • YAYINLARIMIZ
    • Yayınlar
      • Bülten Ombudsman
      • Rehber
      • Çeviriler
      • Sempozyumlar
      • Çalıştay Raporları
      • Karar Yayınlarımız
    • Raporlar
      • Yıllık Rapor
      • Özel Raporlar
      • İyi Yönetim İlkeleri Rehberi
      • Yıllık Performans Raporları
      • Stratejik Plan
      • İdare Faaliyet Raporları
      • 6 Aylık Raporlar
      • Kurumsal Mali Durum ve Beklenti Raporları
    • Broşürler
    • Akademik Dergi
  • GALERİ
    • Fotoğraf Galerisi
    • Video Galerisi
  • Duyurular
    • Basın Açıklamaları
    • Kurum Duyuruları
    • Kişisel Verilerin Korunması
    • Bilgi Güvenliği Politikası
  • İLETİŞİM
  • Sıkça Sorulan Sorular
  • Nasıl Başvuru Yapılır?
  • Başvuru Yaparken Nelere Dikkat Edilmelidir?
  • Bize Hangi Konularda Başvurabilirsiniz?
  • BAŞVURU FORMU

Nasıl Başvuru Yapılır?

  • Anasayfa
  • Nasıl Başvuru Yapılır?

BAŞVURU YAPARKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?

Başvuru Yaparken Nelere Dikkat Edilmeli?

Değerli Başvuru Sahipleri,

İyi bir sonuç almanın en önemli şartı iyi bir başvuru yapabilmektir. Bu nedenle aşağıdaki uyarıları dikkatle okuduktan sonra başvuru yapmanızı öneriyoruz:

1.

Kimlik Bilgileri ve İmza/Onay: Başvurularda mutlaka kimlik bilgileri ve diğer temel bilgiler (ad, soyad, TC Kimik numarası, kullandığınız cep telefon numaranız, ikametgâh ve mail adresleriniz) doğru olarak bulunmalıdır. Vekâletle başvuru durumunda vekile ait istenen bilgi ve belgeler eklenmelidir. Fiziki dilekçe ile yapılan başvurular mutlaka imzalanmalıdır.

Bu tür eksiklikler tamamlanmazsa başvuru incelenemez.

2.

İdarenin Eylem ve İşlemleri: Kamu Denetçiliği Kurumu’na ancak kamu kurum ve kuruluşlarının işlemleri ile kamu görevlilerinin tutum ve davranışları şikâyet edilebilir. Tarafı idare olmayan, özel veya gerçek kişiler arasındaki anlaşmazlıklar Kurumumuzca incelenmemektedir.

3.

Görev Alanı İstisnaları: Yasama yetkisinin kullanılmasına ilişkin işlemler, yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin kararlar, Türk Silahlı Kuvvetlerinin sırf askerî nitelikteki faaliyetleri, Kurumun görev alanı dışında olup KDK tarafından incelenemez.

4.

Önce İlgili Kuruma İtiraz Dilekçesi: Kamu kurum ve kuruluşlarının işlemlerini ya da kamu görevlilerinin tutum ve davranışlarını KDK’ya şikâyet etmeden önce; ilgili kuruma bu işlem ya da eylemle ilgili itiraz başvurusu yapılmış olmalıdır. Şikâyet konusunu ve talebi yazılı olarak ilgili kuruma iletmeden önce yapılan başvurular, KDK tarafından bir yazıyla ilgili kuruma gönderilir. Bu defa ilgili kurumun yaptığı ya da yapmadığı işleme karşı KDK’ya tekrar başvuru yapılabilir.

5.

Şikayetin Konusu ve Şikayet Edilen Kurum: Şikâyetin konusu, işlemi ya da eylemi yapanın hangi kamu kurumu olduğu ve idarenin bu işleminden ne şekilde etkilenildiği formda ya da dilekçede kısaca anlatılmalıdır.

6.

Şikayetin Bir Talep İçermesi: Başvuru, sadece şikâyet etmek, ihbar etmek ya da temennide bulunmak aşamasında bırakmamalı, idareden yapılması istenilen işlem mutlaka başvuru formuna ya da dilekçeye yazılmalıdır. Başvuruda talep edilen işlem bulunmalıdır. Talebi açık bir şekilde belli olmayan başvurular incelenmez.

7.

Yargıya Gitmeden Önce Başvuru Yapılmalı: Başvurular, mahkemeye gitmeden, dava açmadan önce yapılmalıdır. Başvurunun incelendiği sırada da dava açılmamalıdır. Başvuru öncesinde ya da başvuru incelendiği sırada konu mahkemeye giderse, dava açılırsa; bu başvurular Kurumumuz tarafından incelenmez.

8.

Başvuru Dava Açma Süresini Durdurur: Ombudsmanlığa başvuru yapıldığı andan itibaren konu hakkında yargıya başvuru hakkının süresi durur. Kamu Denetçiliği Kurumu’nun başvuruyu inceleme sonucu başvuru sahibine tebliğ edildiği andan itibaren de tekrar dava açma süresi kaldığı yerden işlemeye başlar.

9.

KDK’ya Başvuru Süresi 6 Aydır: Başvurularda hukuki süreleri geçirmemek çok önemlidir. Süreler geçtiğinde şikâyetiniz Kurumumuz tarafından incelenemez. İdareye verdiğiniz itiraz dilekçesinin süresi iki aydır. Talebiniz iki ay içerisinde ilgili idare tarafından yerine getirilmezse, cevap verilmezse ya da verilen cevap sizi tatmin etmezse 6 ay içerisinde Kurumumuza şikâyet süresi vardır.

10.

Sebepleri, Konusu ve Tarafları Aynı Olan Sonuçlandırılmış Başvurular: Kamu Denetçiliği Kurumuna yapılan şikâyetlerden sebepleri, konusu ve tarafları aynı olanlar ile daha önce sonuçlandırılan başvurular incelenmez.

11.

Kurum Tarafından Verilen Kararlara Karşı İtiraz Yolu: 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu uyarınca Kurum tarafından verilen kararlara karşı itiraz yolu öngörülmemiştir. Kurum kararı sonrasında idarenin şikâyete konu edilen işlemi, eylemi için süresinde yargı yoluna başvurulabileceği tabiidir.

12.

Kimlik Bilgilerinin Paylaşılması: Kurumumuza yapılan gizlilik talepli genel mahiyetteki başvurular, şikâyetçinin kimlik bilgileri gizli tutularak incelenmektedir. Ancak kişisel bir talebe ilişkin olan, inceleme ve denetim yapılması için kimlik bilgilerinin paylaşılması zorunlu olan başvurularda, araştırma ve inceleme şikâyetçinin kimlik bilgilerini saklı tutarak yapmak mümkün olmamaktadır. Bu durumda şikâyetçiye mesaj gönderilmektedir. Gönderilen mesaj sonrası şikâyetçi tarafından gizlilik kaldırılırsa sadece İdare ile kimlik bilgisi paylaşılmaktadır. Kişisel nitelikte talep olduğu halde şikâyetçi tarafından gizlilik kaldırılmazsa başvuru incelenmemektedir.

13.

Başvurunun Askıya Alınması ya da Bekletilmesi: Kamu Denetçiliği Kurumu’nun altı ay içinde karar vereceği bu süre içinde yargıya başvuru süresinin duracağı ilgi mevzuatta düzenlenmiştir. Kuruma başvuru yapıldıktan sonra ‘başvurunun askıya alınması’ ya da ‘bekletilmesi’ şeklinde talepte bulunulması halinde, ilgili mevzuat hükmü gereğince başvuru hakkında ‘Karar Verilmesine Yer Olmadığı’ Kararı verilmektedir.”

14.

Bu konular haricinde, tereddüt yaşadığınız bir konu olduğunda; 0312 465 22 00 numaralı telefonumuzdan “Bilgilendirme Bürosuna” bağlanarak bilgi alabilirsiniz.

DİKKAT

Bize başvuru yaptığınız andan itibaren konu hakkında mahkemelere dava açma hakkınızın süresi durur. Bizden çıkan karar size bildirildiği andan itibaren de tekrar dava açma süreniz kaldığı yerden işlemeye başlar.

OMBUDSMANLIĞA BAŞVURMAK ANAYASAL BİR HAKTIR, HAKKINIZI BİZİMLE ARAYIN

BAŞVURULAR HANGİ KONULARDA YAPILIR?

BAŞVURULAR HANGİ KONULARDA YAPILIR?

Ombudsmanlığa başvurmak, Anayasal bir haktır. Kamu Denetçiliği Kurumu, dünyada bilinen adıyla Ombudsmanlık, HAK ARAMA KURUMUDUR.

Kamu kurum ve kuruluşlarının(idarenin) eylemleri ve işlemleri ile kamu görevlilerinin tutum ve davranışları karşısında mağdur olduğunu ya da haksızlığa uğradığını düşünen herkes mahkemeye gitmeden önce Kamu Denetçiliği Kurumu’na(Ombudsmanlığa) başvurabilir.

Kamu kurum ve kuruluşlarının kanunları yorumlama ve uygulama şekilleri konusunda,

Kamu kurumlarının yönetmelikleri, tebliğleri, kararları ve uygulamaları konusunda,

Kamu kurum ve kuruluşlarında hizmet sunmak ile görevli olan tüm kamu görevlilerinin tutumları ve davranışları konusunda,

Mahkemeye gitmeden önce Kamu Denetçiliği Kurumu’na başvuru yapılabilir.

Office
Office Office

Başvurunun incelenebilmesi için aşağıdaki dört konuya dikkat edilmelidir.

Aşağıdaki durumlar Ombudsmanlığın görev alanı dışındadır ve bu alanlardaki başvurular incelenemektedir.

1

TBMM tarafından yürütülen yasama faaliyetlerine karşı yapılan başvurular incelenemez.

2

Başvuru yapılan konu mahkemeye intikal etmişse, bu başvurular incelenemez.

Örneğin, yapılan başvuruyla ilgili olarak ayrıca dava açıldığı anlaşıldığı anda başvurunun incelenmesi sonlandırılır.

3

Başvuru Türk Silahlı Kuvvetlerinin askerlik düzeni ve disiplini ile ilgili ise başvuru incelenemez.

Örneğin, askerdeki eğitimler ya da verilen emirler görev alanı dışındadır.

4

Kamu kurum ve kuruluşunun yaptığı işlem ya da eylemin sonucundan başvuru sahibinin olumsuz etkilenmesi, menfaatinin ihlal edilmiş olması gerekir

Bu dört durum haricinde, belediyelerin tüm hizmetleri, faturalar, kesilen cezalar, vergiler, kamulaştırmalar, sağlık hizmetleri, ulaşım, temizlik, güvenlik hizmetleri gibi akla gelebilecek her türlü kamu hizmeti sırasında oluşacak mağduriyetler halinde başvuru yapılabilir.

DİKKAT

Kamu Denetçiliği Kurumu’na başvurmadan önce, ilgili kamu kurumuna yazılı dilekçe vererek yapılan işleme itiraz edilmesi gerekmektedir. Bu dilekçe ve idarenin verdiği cevaplar başvuru formuna eklenmelidir.

Ombudsmanlığa Kimler Başvuru Yapabilir?

01

Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde geçici ya da kalıcı olarak yaşamakta olan tüm gerçek ve tüzel kişiler bize başvuru yapabilir.

02

Çocuk haklarına ilişkin başvurularda menfaat şartı aranmaz.

03

18 yaşından küçükler www.kdkcocuk.gov.tr internet adresini kullanarak idare ile yaşadıkları sorunları Ombudsmanlığa bildirebilirler.

04

Vatandaşlar başta olmak üzere, çocuklar, engelliler gibi toplumdaki hassas gruplar, mülteciler, ülkemizde geçici olarak ikamet edenler, turistler, dernek ve şirket gibi tüzel kişiler, kısacası MENFAATİ İDARE TARAFINDAN İHLAL EDİLEN herkes bize başvurabilir.

Ombudsmanlığa Nasıl (Hangi Yollarla) Başvuru Yapabilirsiniz?

Bize her yolla başvuru yapabilirsiniz.

www.ombudsman.gov.tr İnternet adresimizden başvuru formumuza ulaşır ve bu formu doldurup onaylayarak elektronik başvuru yapabilirsiniz
Bir dilekçe yazarak Ankara’daki merkez bina adresimize göndererek başvuru yapabilirsiniz.
İllerde Valiliklerimize, ilçelerde de kaymakamlıklarımıza dilekçe vererek başvuru yapabilirsiniz.
Bize telefonla ulaşarak başvuru hakkında bilgi alabilirsiniz.
Kurumumuza bizzat gelerek de dilekçe verip başvuru yapabilirsiniz.
ANCAK;

Başvuru dilekçelerinizde aşağıdaki bilgiler mutlaka bulunmalıdır.

  • Adınız Soyadınız
  • TC Kimlik Numaranız, tüzel kişi iseniz tüzel kişi numaranız(MERNİS, SENBİS, DERBİS...)
  • Cep telefonu (GSM) Numaranız
  • Fiziki olarak Dilekçe yazmışsanız, bu dilekçede ıslak imzanız
  • Şikâyet konunuz ve talepleriniz
EĞER,
  • Dilekçenizde bu bilgilerden biri eksikse size ulaşıp bilgilerinizi tamamlamaya çalışıyoruz.
  • Bu yüzden dilekçelerinizde cep telefonunuzu yazmayı lütfen unutmayın!

BAŞVURULAR NASIL İNCELENİYOR?

Başvurular Nasıl İnceleniyor

1.

İlk Olarak;

Başvurunuzu şekil yönünden inceliyor, eksikleriniz varsa size ulaşarak bu eksikleri gideriyoruz. Yani başvurunuzu kabul edeceğimiz şekilde size tamamlatıyoruz.

2.

İkinci Aşamada;

Başvuru incelenmek üzere, ilgili uzmana havale edilir. Uzman başvuruyu ön incelemeye tabi tutar. Başvurunun incelenip incelenemeyeceğini araştırır. Başvuru incelenemez hükmünde ise, İncelenemezlik Kararı verilir ve başvuru sahibine bildirilir.

İlgili kamu kurumuna itiraz dilekçesi sunmadan yapılmış başvurular iseGönderme Kararı verilerek ilgili kamu kurumuna gönderilir.

3.

Üçüncü Aşamada;

Başvuru araştırılmak ve değerlendirilmek üzere, konu hakkında ilgili kamu kurum ve kuruluşlarıyla yazışmalar ve görüşmeler yapılır. Kamu kurumlarından konu hakkında 30 gün içerisinde cevap vermek üzere, bilgi ve belge talep edilir .

Başvur sahibinin haklı ve mağdur olduğu değerlendirilirse, ilgili idareden konuyu dostane bir şekilde çözmesi talep edilir.

Dördüncü aşamada;

İlgili kamu kurumu dostane bir şekilde sorunu çözmezse, bu defa başvuru konusu hakkında idareye Tavsiye Kararı verilir. Karar idareye tebliğ edilir ve bu kararın yerine getirilmesi beklenir. İdarenin tavsiye kararına uyup uymadığı ayrıca takip edilir.

Başvurunun değerlendirilmesi sonucunda idarenin işleminin haklı bulunması durumunda; KDK tarafından Red Kararı verilebilir.

Başvurunun araştırılması ve değerlendirilmesi aşamasında; Kamu Denetçiliği Kurumu, gerek gördüğünde, konuyu incelemek üzere bilirkişi tayin edebilir, şahit dinleyebilir.

Tüm bu aşamalar, en geç altı ay içerisinde sonuçlandırılır ve şikâyetçiden hiçbir ücret alınmaz.

Bütün kararlarımızda ve çözüm önerilerimizde vatandaştan yanayız ancak idarenin de hasmı değiliz. Hakkaniyetin arayışındayız.

DİKKAT

Ombudsmanlığa başvuru yapıldığı andan itibaren konu hakkında yargıya başvuru hakkının süresi durur.

Kamu Denetçiliği Kurumu’nun başvuruyu inceleme sonucu başvuru sahibine tebliğ edildiği andan itibaren de tekrar dava açma süresi kaldığı yerden işlemeye başlar.

ADRES

Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi
No:4 Çankaya/ANKARA

TELEFON
(312) 465 22 00
BİZİ TAKİP EDİN

FACEBOOK X INSTAGRAM

©2024 Kamu Denetçiliği Kurumu Her Hakkı Saklıdır